eh-wsj-20110803-2525-_ant9318

TILL DIG SOM ÄR SCOUT

Vad behöver jag som scout?

På mötena ska man ha på sig kläder efter väder och alltid scoutskjorta.

När vi pratar om oömma kläder tänker vi kläder som tål. Ett par funktionsbyxor har förstärkt tyg på knän och stjärt. Vi kan gå ut i plusgrader men efter att ha varit i en park till kl 21 så är det kallt även på ett veckomöte. Alltid kläder och skor som tål regn och väta, kom ihåg att gå in skorna ordentligt om du ska ut på hajk eller vandring.

BRA-ATT-HA SAKER

• Sovsäck
  • Ryggsäck
  • Liggunderlag
  • Ficklampa + extra batterier
  • Vattenflaska
  • Mössa (även om det är sommar, tar man mössa på på natten håller kroppen värmen bättre)
  • Regnskygg till ryggsäcken
  • Extra ombyte

Ryggsäck ca 40-50l. Du ska kunna rymma sovsäcken inne i ryggsäcken. Här kommer du som förälder att få hemläxa. Scouten ska packa ryggsäcken själv. Ett väldigt vanligt problem är att ett barn på 8 – 9 år inte vet vad man har med sig. Det enda som fungerar är att scouten själv är den som lägger ned sakerna i sin ryggsäck. Vi uppmuntrar absolut dig som förälder att hjälpa dem att plocka fram det de ska ha med men de är scouten själv som stoppar ner sakerna i ryggsäcken.

Sovsäck Vi sover bara ute på sommaren MEN den blir kallt och fuktigt. Sovsäckar som hänger utanpå packningen är samma sak som blöta sovsäckar OM man inte har regnskydd på, sover man blött så fryser man och blir sjuk. På sommaren gäller sovsäckar som är ca ± 0ºC. Att man ska rulla sin sovsäck när man packar den är en myt. Så och görs bara för att det är lättare att packa dem så vid tillverkningen. Sovsäcken packas genom att pressas ned i påsen. Det är enkelt och scouterna kan det själva. Gör man de så mår sovsäcken bättre för att fibrerna får variation i hur de ligger.

Liggunderlag Liggunderlaget har man främst för att skydda sig från väta från marken. Det billigaste möjligaste liggunderlaget duger utmärkt. Vi kommer att sova i tält på ängar, på gräs med pressningar mellan marken och liggunderlaget. Det kommer att vara mjukt och skönt i alla fall. Absolut inte uppblåsbara, de går sönder och de är svåra att packa – scouterna klarar inte av att få ur luften ur dem. Öva gärna tillsammans hemma. Dom ihopvikbara är mest lätthanterliga.

NAMNA ALLT

Vi har en rolig övning där scouter får lägga alla sina saker i en hög för att sen tillsammans hitta sina saker och hjälpas åt att hitta sina kompisars saker med stöd av namningen. Den övningen tar ca 30 min ändå slutar den alltid med en ”hittelåda”. Saker som inte är namnade försvinner av den enkla anledningen att vi köper alla saker på samma affärer. 12 onamnade McKensley överdragsbyxor i stl 140… omöjligt.

Scoutskjortan

Vi scouter känns lätt igen när vi bär den blå scoutskjortan, halsduken och söljan detta har varit scouternas kännetecken sedan rörelsen startades i England 1907. Sedan 2007 har alla scouter i Sverige en gemensam scoutdräkt, färgen är majolicablå.

Det finns en plan för alla detaljer. Skjortan är i kraftig bomull och tål väldigt mycket, på ärmarna fäster man märken man tar varje termin och vid övernattningar. Scoutskjortan ska vara instoppad för att ge en snygg helhetsbild och så att alla gör lika, ärmarna ska vara uppvikta då en scout allt är redo – uppkavlad för att hugga i. Halsdukens färgersättning är olika för varje kår, AF Scoutkår har blå och lila. Halsduken kan även användas om nöden kräver i en akutsituation. Söljan (den ”knut” som håller ihop halsduken) talar om vilken avdelning man tillhör och ibland även namn på scouten.

Halsduken

Halsduken köper man inte den får man vid första övernattningen i en lyktseremoni.

Söljan

Söljan får man vid en lyktseremoni detta köper man inte heller.

Här kommer info om var du syr på dina märken.

Här kan du ladda ner avdelningsrop.

Dokument att ladda ner.