start222

INFORMATION TILL DIG SOM FÖRÄLDER

WOW du är förälder till en scout…

…en scout som får uppleva skog och mark och vara på äventyr… en scout som får lära sig bära sin egna packning, laga mat på stormkök, sova i tält och tänja på sina gränser bit för bit på sin resa genom åren som barn och upp i tonåren för att sen kanske redan som 15 åring bli ledare för de yngre och ta ansvar. Att peppa sina barn att vara med i scouterna ser vi som en fin gåva. Vi hoppas att vi kan förvalta ansvaret så dom stannar kvar hela livet.

Vad behöver vi från dig som förälder?

Scouting är en materialkrävande verksamhet. Inför och efter varje läger och övernattning bär och fraktar vi material, några gånger om året har vi materialvård och även det kräver armar och tid. Vi har ca 3 återkommande större evenemang och 3-5 rörliga saker som kommer under året. Kåren har ett begränsat antal ledare (är du intresserad av att bli: info@afscout.se) och kraften räcker inte till. AF Scoutkår har gått från 35 medlemmar till 300 medlemmar på 10 år, från 3 avdelningar till nu 7 stycken. Vi ser en tydlig trend i att vuxna unga aktiva ledare viker av för att lägga vikten på studier och arbetslivet då administration, planering och vägen fram till att man kommer ut i skog och mark är för lång och tung. Med detta skrivet så behöver vi att varje förälder tar höjd för att stärka vår krafter. Stort eller smått alla kan hjälpa till och för att vi ska gå runt och ha krafter kvar till långa promenader och oändliga mängder timmar på planering så behöver vi lite lite stöd från dig som förälder till en scout.

ca 20 timmar/år

Det vi främst har behov av är att bära. Det kan vara att man kommer till lokalen och bär ut material till lastbilarna i 2 timmar eller omvänt när vi kommer hem eller hjälper till och kör en kväll. En sån sak som att åka och hämta gasolflaskorna som inte får förvaras i lokalen om man har bil. Man kan följa med på en övernattning och hjälpa till i köket och ta del av sitt barns aktivitet. Vi har såklart förståelse för om man har fysiska begränsningar och/eller familjesituationen gör att man inte har möjlighet MEN det finns andra roller du kan ha i Scouterna.

Bl.a har vi en pappa som är inköpare. Vi kontaktar honom när vi behöver köpa någonting till kåren eller om vi har en inköpslista inför läger. Det underlättar oerhört, han tar listan och söker efter billigaste och ev hittar på Blocket eller gratis. En roll som är mycket värdefull. Vår styrelse består av 3 medlemmar som är ”endast” föräldrar i övrigt, det är viktiga nycklar i en såhär stor kår som har ett gediget styrelsearbetat att hantera.

Vi har en mamma som inte sover i tält under några som helst omständigheter. Hon är en fena på att planera matinköp med stor marginal till budgeten och skriva tydliga listor på allergener och recept, detta då hon inte gärna står i köket själv. Hon sitter i valberedningen, är mentor år ledare och styrelse, administratör av anmälningar till läger, ledartillsättare varje termin, skriver rutiner åt styrelsen och tar hand om webben (skriver texten du just nu läser).

SÖK BIDRAG

En scouttermin kostar 700 kr och en läger kan kosta 2-3000 kronor lite beroende på vilken längd lägret har och vilken ålder scouten är i. Adolf Fredriks Scoutkår kan stötta familjer som har svårt med den utgiften. Ansök om bidrag genom att fylla i formuläret som går att ladda ner här och maila det till info@afscout.se

Varför har vi hälsokort?

Vi samlar in hälsokort vid varje terminstart och vid varje läger. I hälsokortet får vi information och scouten ev äter medicin, har allergier och/eller matpreferenser.

Varför så många gånger om året?

Det handlar mycket om att ett telefonnummer kan vara bytt, en allergi kan ha förärats, en scouts hälsotillstånd kan vara tillfälligt. Kåren skulle kunna lägga detta ansvara på föräldrarna att hålla informationen uppdaterad OM den förändras men vi vill vara säkra. Vi vill ha senaste nytt och vara säkra på att all info är rätt. Vi har tydliga rutiner för hur vi hanterar hälsokort, hur länge vi lagrar den, hur vi hanterar känslig/privat information osv.

När vi ber om att få in hälsokorten av alla föräldrar är det viktigt att dom kommer in inom utsatt tid. En av de mest tidskrävande administrationerna är att ”jaga” in sena hälsokort. En liiiiiten allergi kan förändra många delar i en planering.

Varför lämnar även ledare in hälsokort!

Övriga ledare måste har koll om vi har en ledare i teamet som tar mediciner eller har någonting som plötsligt kan hända ut efter en sjukdomsbild eller liknande.