Adolf Fredriks Scoutkår har verkat inne i Vasastan i över 100 år, grundades år 1921. Vår symbol är en yxa, en bila. Kårens färger är blå och lila, dessa är även samma färger som vår halsduk har.

Ivar Åkerfeldt – Scoutkårens grundare

Adolf Fredriks Scoutkår 100 år

Under 2021 har vi fyllt 100 år. Det är en otrolig siffra som självklart måste firas och har under andra delen av verksamhetsåret från 1 januari till 31 augusti varit med i verksamheten under olika tillfällen. Coronapandemin och dess restriktioner har självklart ställt till en hel del och vi har långtifrån kunnat göra allt det vi tänkt. Det fortsatta firandet av detta kommer därför bli av under verksamhetsåret 2021-2022. Dom firanden vi dock kunnat göra har självklart blivit väldigt lyckade om än att vi behövt anpassa även dom en del till pandemin.

Kårordförande har ordet

100 fantastiska år. Det är ju helt fantastiskt att vi fyller denna storslagna siffra. Vi är en av Sveriges äldsta scoutkårer som fortfarande finns kvar och som har en så pass aktiv verksamhet. Under det 100:e verksamhetsåret har många kårfunktionärer bidraget med sitt engagemang på många olika sätt. Hela 43 st aktiva var vi totalt under året om man
räknar med alla ledare, övriga funktionärer samt med stuggruppen och jubileumskommittén. Det är ju helt fantastiskt! Att vara en del i Adolf Fredriks scoutkår är något helt fantastiskt.

Firande av 100 årsdag den 27 februari

Kårens officiella födelsedag är den 27 februari och denna dag hedrade vi vår grundare Ivar Åkerfeldt genom att göra en kransnedläggningsceremoni med jubileumskommitén vid hans grav vid Solna kyrka.

Vi hade under eftermiddagen ett digitalt firande på zoom på strax under en timme som sändes från scoutlokalen. Då kunde alla som ville vara med vara med på distans. Under det digitala firandet sändes kransnedläggningscremonin, en kortare film från hur lokalen ser ut samt en kortare film om vår historia. Utöver det höll kårordförande Sebastian ett mindre tal, scouternas ordförande Ida, scouternas generelsakeretare Anna-Karin Henning och Stockholms scoutdistrikts ordförande Niclas Barkåker fick också prata några minuter var.

Vi hade också “inbjudna gäster” i form av två scouter från Riddarna som fick berätta vad dom tycker är det roligaste med scouting och något gammal minne dom varit med om samt Lennart “Droppen” Ossmark som fick berätta en gammal anekdot samt vad som är skillnaden på scouting och scoutkåren från då till nu. Vi avslöjade och invigde även våran 100 årslogga under tillställningen. En väldigt lyckad tillställning över zoom. Vill man se detta i efterhand finns det på våran youtube kanal.

AF 100 år under sommarlägret

Vi firade våra 100 år även under sommarlägret då temat var “tillbaka till framtiden” där scouterna skulle rädda Baden Powell från att bli mördad. Det var även en 100 årsdag där tre scouter från förr i gammal scoutklädsel kom in och genomfördes en dags program med en dag på ett läger så som den såg ut förr. På kvällen under 100 årsdagen blev det trerätters meny och mängder med läsk samt en fin ljusceremoni där vi blåste ut 100 ljus för dom 100 år som varit och tände 100 ljus för dom kommande 100 åren. På kvällen blev det disco med dans, musik och massa popcorn.

Ännu ett lyckat 100 årsfirande!